Thursday 9 October 2014

Mana perginya budi bahasa

Salam semua

Pasti semua pon dah baca mengenai kisah seorang pengguna ERL yang tidak diberikan tempat duduk yang sepatutnya oleh pengguna yang lain sehingga dia terpaksa duduk dilantai untuk menyusukan anaknya.kesian...ni petikan dari Harian Metro

image
Hampir 40 minit saya menyusu kan anak di lantai ERL (Express Rail Link) semalam (kelmarin) dan sepanjang tempoh itu orang yang berada di sekeliling hanya melihat tanpa sedikit pun rasa simpati menyaksikan keadaan saya ketika itu,” kata Wan Noor Shila Mior Sharifuddin, 30, yang sedih dan kecewa disebabkan sikap tidak prihatin segelintir rakyat Malaysia.

pelik kan..mana perginya perasaan belas kasihan dan budi pengerti rakyat Malaysia ni.dah makin hilang.sedih...semakin maju sebuah negara semakin jauh jugak perasaan prihatin sesama manusia tu kan.aku tidak pernah mengalami situasi begini dalam kenderaan awam.rasanya kalau kat Malaysia pengguna ERL, LRT, monorail & seangkatan dengannya yang selalu alami perkara begini kan.

kadang-kadang tu ada yang buat tak tahu jek bila ada wanita mengandung dan warga tua berdiri.bukannya nak bagi seat yang dieorg duduk tu pada yang selayaknya kan.padahal yang duduk tu gagah kuat dan lebih pada nak main handphone jek.kering sungguh hati tu kan.mana lah perginya perasaan prihatin  tu.jangan nak tunjuk depan pak mertua jek okey..fake namanya tu!!

dulu masa buat check up pregnant pon selalu jadi camni.jumpa manusia yang takda perasaan perikemanusiaan ke ape ntah..bila ada suami yang teman isteri check up,dia duduk dikerusi yang patutnya untuk wanita mengandung & yang ada anak.ni dia buat bodoh jek.macam tak rasa pape jek aku tengok.ada sekali tu aku kesian tengok sorang perempuan yang mengandung ni berdiri lama sangat.aku pulak berdiri bagi kat perempuan tu.aku pon prengnat jugak time tu.so aku tau lah apa perasaan orang pregnant ni.

agaknya mamat2 tu pregnant jugak kot.tu yang buat dek jek kan.woi..bang..gentleman lah sikit..baru anak jantan kan..part2 prihatin rasanya dari kecik kita dah diajar tentang budi bahasa kan.mak bapak puas jugak ajar pasal ni jugak.cikgu kat sekolah pon ada ajar.kat papan-papan tanda pon ada tulis.ntah mana silapnya kan...tepuk dada tanya hati masing-masing..kalau nak orang lain nak berbudi bahasa dengan kita, kitalah yang patut berbudi bahasa dahulu.tak susahkan.kalau selalu amalkan..Insyallah kemana sahaja kita pergi, pasti kita akan bawak sikap tu.



 

No comments:

Post a Comment